Het Maastricht UMC+ vindt het erg belangrijk dat u als patiënt tevreden bent over de behandeling en verzorging die u in het ziekenhuis ontvangt. Als u niet tevreden bent, laat het ons dan weten. De klachtenopvang van het Maastricht UMC+ biedt u mogelijkheden om te komen tot een oplossing. Door uw klacht kenbaar te maken, helpt u ons bovendien om onze dienstverlening verder te verbeteren.
U kunt uw klacht op verschillende manieren aan ons kenbaar maken.
Het Maastricht UMC+ beschikt over een klachtenregeling die aan de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de Zorg (Wkkgz) voldoet.

Plek van ontstaan klacht
Als iets niet goed is gegaan, roept dat meestal vragen of ongenoegen op waarover u het liefst zo snel mogelijk duidelijkheid wilt hebben. Dat kan vaak het beste door de betrokken medewerkers hierover aan te spreken. Zij zullen graag met u in gesprek gaan en uw vragen beantwoorden of uw ongenoegen bespreken.
Patiëntenservice
Als u liever met iemand anders dan de direct betrokken medewerkers wilt praten over uw klacht, dan kunt u uw klacht bespreken met de medewerkers van Patiëntenservice:
Telefoonnummer 043 - 387 6543
Email patientenservice@mumc.nl
De klachtenfunctionaris
Als u behoefte heeft aan advies of ondersteuning bij de verschillende manieren waarop u met uw klacht kunt omgaan, kunt u contact opnemen met een klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris is van maandag t/m donderdag van 10.00 tot 12.00 uur bereikbaar op 043 - 3874204. Buiten deze tijden kunt u een boodschap op het antwoordapparaat inspreken. Er wordt dan zo spoedig mogelijk contact met u opgenomen.
Voor nadere informatie klik op: https://www.mumc.nl/patient-bezoeker/praktisch/klacht-indienen/uw-klacht-bespreken-met-de-klachtenfunctionaris
Verdere informatie
U kunt uw klacht ook mailen naar klachten@mumc.nl of per post sturen naar: Maastricht UMC+, t.a.v. de Klachtenfunctionaris, Postbus 5800, 6202 AZ Maastricht. Voeg er dan a.u.b. wel de ondertekende akkoordverklaring beroepsgeheim bij. Via bijgaande link kunt u een film zien waarin een klachtenfunctionaris toelicht hoe ze te werk gaat: https://www.goedopgelost.nl/madelon/
De klachtencommissie
Als u een uitspraak wilt over de gegrondheid van uw klacht of de hierboven beschreven mogelijkheden niet tot het door u gewenste resultaat hebben geleid, kunt u schriftelijk een klacht indienen bij de Klachtencommissie van het Maastricht UMC+. Hiervoor kunt u nadere informatie vragen bij de klachtenfunctionaris (zie voor de contactgegevens hierboven).
Voor nadere informatie klik op: https://www.mumc.nl/patient-bezoeker/praktisch/klacht-indienen/uw-klacht-indienen-bij-de-klachtencommissie

Aansprakelijkheidstelling of schadeclaim
Wanneer u van mening bent dat schade is ontstaan door het handelen van medewerkers van het Maastricht UMC+, kunt u het Maastricht UMC+ daarvoor aansprakelijk stellen.
Voor nadere informatie klik op: https://www.mumc.nl/patient-bezoeker/praktisch/klacht-indienen/een-schadeclaim-enof-aansprakelijkheidsclaim-indienen
De Geschillencommissie Ziekenhuizen
Als uw klacht of claim niet naar tevredenheid is afgehandeld, kunt u de Geschillencommissie Ziekenhuizen om een uitspraak vragen. Slechts in hoge uitzonderingsgevallen kunt u rechtstreeks bij de Geschillencommissie terecht.
Voor nadere informatie klik op: https://www.degeschillencommissiezorg.nl/
Zaakschade
Wanneer sprake is van zaakschade, bijvoorbeeld beschadigde of zoekgeraakte eigendommen, kan een beroep worden gedaan op de WA-verzekering van het Maastricht UMC+. kunt daartoe het Meldingsformulier beschadiging/vermissing eigendommen invullen en indienen bij AON assurantiën Maastricht UMC+ (Postbus 5800, 6202 AZ Maastricht) of het ingevulde formulier mailen naar rudolf.gokemeijer@aon.nl
Contactgegevens
T : 043 - 3874204
E : klachten@mumc.nl
W : https://www.mumc.nl/patient-bezoeker/praktisch/klacht-indienen