MUMC+

Patiëntinformatie

Voorbereiding endoscopisch onderzoek met Picoprep

Uw onderzoek tussen 08:00 en 12:30 uur.

coloscopie / sigmoïdoscopie / gecombineerde gastro- en coloscopie

Vanaf twee dagen voor het onderzoek 
Eet vanaf twee dagen voorafgaand aan het onderzoek geen brood of fruit met vezels/pitjes/zaden (zie kopje "vezelbeperkt dieet"). Deze bestanddelen kunnen de coloscoop verstoppen. U blijft dit dieet volgen tot na het onderzoek. 

De dag voor het onderzoek

  • Tussen 17:00 en 18:00 uur mag u een laatste lichte en/of vloeibare maaltijd gebruiken, wederom zonder vezels/pitjes/zaden. Daarna mag u niets meer eten tot na het onderzoek. U mag wel heldere vloeistoffen* drinken.
  • Om 19:00 uur lost u 1 zakje Picoprep® op in 150 ml water en drinkt u deze oplossing op.
  • Tussen 19:00 en 21:00 uur drinkt u 2 liter heldere vloeistof. Neem als heldere vloeistof in ieder geval 1x een heldere bouillon.

De dag waarop het onderzoek plaats vindt

  •   U mag geen ontbijt nuttigen
  • Om 05:30 uur lost u het tweede zakje Picoprep® op in 150 ml water en drinkt u deze oplossing op
  • Tussen 05:30 en 07:30 uur drinkt u 1 ½ tot 2 liter heldere vloeistof. Neem als heldere vloeistof in ieder geval 1x een heldere bouillon.
  • Blijf doordrinken tot de ontlasting veranderd is in een gelig heldere vloeistof. U mag heldere vloeistof drinken tot 2 uur voor het endoscopisch onderzoek.

 

Vezelbeperkt dieet

Twee dagen voorafgaande aan de coloscopie start u met het vezelbeperkt dieet. Dit betekent dat u bepaalde vezelrijke voedingsbestanddelen niet mag eten. Er zijn veel voedingsmiddelen die niet vezelrijk zijn en die u dus wel mag eten tijdens de voorbereiding.

Wanneer u bent gestart met de voorbereidingsvloeistof mag u niet meer eten. Alleen het drinken van heldere vloeistoffen is dan toegestaan.

Wat mag u niet eten?

  • Brood en graanproducten: bruin-, volkoren- en roggebrood, volkoren ontbijtproducten, tarwe- en maiszemelen, muesli, volkoren- en meergranenpasta's, havermoutpap, zilvervliesrijst, meergranenrijst
  • Beleg: pindakaas, marmelade, jam met stukjes fruit, sandwichspread
  • Groenten en fruit: Vezelige groenten, rauwkost, alle soorten fruit, inclusief gedroogd fruit.
  • Desserts: vruchtenkwark of vruchtenyoghurt
  • Soepen: gebonden soepen (o.a. erwtensoep, linzensoep, bonensoep, goulashsoep, champignonsoep.
  • Dranken: rood- en paars gekleurde dranken, ontbijtdranken.
  • Tussendoortjes: noten, pinda's, popcorn, meergranenkoekjes, sultana, evergreen, rozijntjes, gedroogd fruit
  • Smaakmakers: knoflook, ui, zonnebloempitten, pijnboompitten, sesamzaadjes.

 *Heldere vloeistoffen: water, appelsap, wit druivensap, thee, ice tea, bouillon (van tablet), heldere sportdrank.

heldere vloeistoffen

Als u nog niet schoon bent na de voorbereiding, mag u maximaal nog 1 extra liter drinken.

Wat mag u wel eten?

  • Brood en graanproducten: wit brood, witte broodjes, beschuit of toast (naturel), ontbijtkoek (naturel), witte rijst, pasta, spaghetti, macaroni, aardappelen, aardappelpuree, pannenkoeken (naturel), custardpap, rijstebloempap
  • Beleg: boter, halvarine en margarine, kaas, vleeswaren, kop, vis, jam zonder stukjes en pitjes, stroop, hagelslag, chocoladepasta, eieren, honing, suiker
  • Groenten en fruit: gaar gekookte groenten als wortelen, bloemkool, broccoli, witlof. Appelmoes, zacht fruit uit blik (zonder pitjes, vezels of schil)
  • Vlees, vis en gevogelte: alle soorten vlees, vis en kip
  • Desserts: vla, pudding, kwark of yoghurt (zonder stukjes)
  • Soepen: bouillon, heldere soepen met stukjes vlees/kip, soepballetjes, alleen de toegestane groenten, vermicelli, macaroni of witte rijst.
  • Dranken: vruchtensap zónder vruchtvlees, frisdranken, thee, koffie, mineraalwater.
  • Tussendoortjes: blokje chocolade (zonder nootjes en rozijntjes), snoep (als haribo, drop), ijsje (zonder stukjes noot), mariekoekje, kaneelboekje
  • Smaakmakers: de minder scherpe kruiden en specerijen: zout, peper, paprikapoeder, kaneel en noodmuskaat. Verse kruiden, peterselie. Mosterd, ketchup, mayonaise. Groene kruidenmixen.
Laatst bijgewerkt op 17 juni 2020