mumc+

Patiëntinformatie

Stroomstoring: Wat te doen bij invasieve beademing?

Wat te doen bij een urgente storing aan uw beademingstoestel?

Bij een urgente storing neemt u contact op met de verantwoordelijke firma:
Vivisol: 013-5231023
(Zie ook de sticker van Vivisol op de achterkant van het toestel)
Voor u is een vier-uurs servicecontract afgesloten. Dat betekent dat Vivisol contractueel verplicht is de storing binnen vier uur na de melding te verhelpen. Dit geldt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.

Wat te doen bij een stroomstoring?

Bij een stroomstoring handelt u - zowel overdag als ’s nachts - als volgt:

  • Maak gebruik van de accustroom. Per beademingstoestel heeft u zes tot acht uur accustroom. Beschikt u over twee beademingstoestellen, dan heeft u dus twaalf tot zestien uur accustroom. Voor de uitzuigpomp is dit één uur per uitzuigpomp (laat die niet onnodig aanstaan!).
  • Duurt de stroomstoring langer dan twaalf tot zestien uur:   
    • Ga indien mogelijk naar familie of kennissen die wel stroom hebben. Is dat niet mogelijk:
    • Neem contact op met uw huisarts (bel op of stuur een mantelzorger naar de huisarts). Meld dat u een beademingsafhankelijke patiënt bent en dat uw hulp nodig heeft. De huisarts regelt dan een instellingsplaats met stroom.

Is er sprake van een externe stroomstoring (buitenshuis) en wilt u weten hoe lang de stroomsturing zal duren, dan kunt u het Nationaal Storingsnummer gas en stroom bellen: 0800 – 9009. Dat nummer is 24 uur per dag bereikbaar.

Contact

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen, neem dan contact met ons op.

T: +31(0)43-387 63 84  
F: + 31(0)43-387 63 44
E:ctbm@mumc.nl

Websites

Laatst bijgewerkt op 25 oktober 2021