BeterDichtbij app

Folder

Beeldbellen of appen via BeterDichtbij

Hoe installeer en activeer ik de app van BeterDichtbij?

Heeft uw arts, zorgverlener of poli-assistent u uitgenodigd voor beeldbellen of appen via de app BeterDichtbij?
In deze folder leest u hoe dat in zijn werk gaat. 

Veilig BeterDichtbij installeren en activeren

Voordat u gebruik kunt maken van beeldbellen of appen via BeterDichtbij, moet u eerst de app installeren en activeren. Dat gaat in de volgende stappen:

Tip: Houd voordat u begint uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer bij de hand. Let op dit moeten dezelfde gegevens zijn als u ook aan het MUMC+ heeft doorgegeven!
Dan volgt u de volgende stappen:

  1. Download de BeterDichtbij app (in de Google Play Store of de Apple App Store
  2. Open de BeterDichtbij app. Lees de Gebruikersvoorwaarden en klik op ‘Akkoord’.
  3. Vul de gegevens in waar om wordt gevraagd, zoals uw mobiele telefoonnummer. Dit hoeft u maar 1 keer te doen.
  4. Nu ontvangt u een SMS met een code om veilig uw gegevens te bevestigen (sommige telefoons verwerken deze code automatisch, vul anders de code handmatig in).
  5. Volg de stappen en instructies die nu volgen in de app. Gebruik hetzelfde e-mailadres zoals dat van u bekend is bij uw zorgverlener.
  6. Aan het einde van de stappen stelt u een zelfgekozen 5-cijferige pincode in. Onthoud deze goed. U heeft deze pincode nodig wanneer u volgende keer de app gebruikt.

Klaar! U hebt de BeterDichtbij app nu veilig geactiveerd. U kunt vanaf nu makkelijk en veilig berichten sturen of beeldbellen met uw zorgverlener. Dit is mogelijk op het moment dat uw zorgverlener een actief gesprek met u aangemaakt heeft of u heeft uitgenodigd voor een beeldbelafspraak.

TipSta toe dat BeterDichtbij u berichten mag sturen en geef BeterDichtbij toegang tot uw camera en microfoon. Op deze manier krijgt u een berichtje als u antwoord krijgt van uw zorgverlener op een vraag en kunt u beeldbellen.

Veilig registreren

Zo werkt beeldbellen, eenvoudig en veilig

Beeldbellen met uw eigen arts via BeterDichtbij

Heeft u een beeldbelafspraak met uw zorgverlener? Dan wordt u op het afgesproken moment gebeld en neemt u op, zoals u dat gewend bent wanneer u gewoon gebeld wordt.  Vervolgens ziet u uw zorgverlener en andersom, en kunt u samen een gesprek voeren.

Voorbereiding op uw beeldbelafspraak

Uw arts of andere zorgverlener plant met u een beeldbelafspraak in. De volgende 4 punten zijn belangrijk als voorbereiding:
1.  U heeft de BeterDichtbij app geactiveerd op uw mobiele telefoon of tablet en u heeft een actief gesprek met de betreffende zorgverlener. Als u geen uitnodiging heeft van uw arts, kunt u niet beeldbellen of appen
- Bij een Android toestel: U heeft de BeterDichtbij app toestemming gegeven voor het toesturen van meldingen (notificaties) en toegang tot uw microfoon en camera.

- Bij een iPhone of iPad: U hoeft de toestemmingen voor meldingen, microfoon en camera niet vooraf in te stellen, hier wordt automatisch om gevraagd als u uw eerste beeldbeltelefoontje opneemt.
2. Uw telefoon of tablet staat aan. Als deze op vliegtuigstand of op ‘niet-storen’ staat, komt het telefoontje niet binnen.
3. U heeft een werkende internetverbinding (bij voorkeur via wifi of anders via 4G).
4. Een omgeving waarin u rustig kunt bellen.

Let op: u kunt niet beeldbellen met uw zorgverlener via de computer, maar alleen met uw mobiele telefoon. Wilt u appen van BeterDichtbij gebruiken op uw computer? Ga dan naar de inlogpagina van BeterDichtbij.

Appen met uw zorgverlener

Wilt u een tekstbericht versturen naar uw zorgverlener? Dit kan heel makkelijk via de BeterDichtbij app.

  • Open de BeterDichtbij app en log in met uw pincode.
  • U zit nu in het gespreksoverzicht. Klik op de zorgverlener of afdeling waarnaar u een tekstbericht wilt versturen.
  • Klik op de witte balk onderaan uw scherm. Er verschijnt hierna een toetsenbord.
  • Typ uw bericht en klik vervolgens op ‘Stuur’.
  • Uw berichtje wordt in behandeling genomen. We streven ernaar u uiterlijk binnen 2 werkdagen een reactie toe te sturen.

U kunt ook een bericht sturen via uw computer of laptop.

Ga naar Beter Dichtbij en log in.

  • Na het inloggen zit u direct in uw gespreksoverzicht. Klik op de zorgverlener of de afdeling waarnaar u een tekstbericht wilt versturen.
  • Klik op het witte tekst vlak onder de blauwe balk ‘Gesprek’. Hier kunt u uw bericht typen.
  • Typ uw bericht en klik vervolgens op ‘Versturen’.

Uw berichtje wordt in behandeling genomen. We streven ernaar u uiterlijk binnen 2 werkdagen een reactie toe te sturen.

Bestanden delen in de app

U kunt ook bestanden delen via de app. Hoe u dat het beste kunt doen verschilt per telefoon, tablet of computer. Kijk op de website van BeterDichtbij hoe u dit kunt doen.

Beter Dichtbij app gesprek

Uw privacy en veiligheid

Als het gaat om uw gezondheid, dan is het natuurlijk heel belangrijk dat u uw vragen in een beveiligde omgeving kunt stellen. En dat u er zeker van bent dat wat u deelt, niet in verkeerde handen valt. De gesprekken die u voert via BeterDichtbij, vinden in een beveiligde omgeving plaats. De gegevens en informatie die de BeterDichtbij app en website voor u bewaren, worden opgeslagen op sterk beveiligde Europese servers. Op uw mobiele telefoon zelf worden deze gegevens niet bewaard. Daarom kan niemand anders uw gesprek in BeterDichtbij zien als u uw telefoon verliest.

We doen er alles aan om de app en website veilig te houden, ook in de toekomst. Daarom voldoen onze systemen aan zelfs nog strengere eisen dan die in de laatste wetten worden voorgeschreven. Ook wordt de app continu door onafhankelijke organisaties gecontroleerd op veiligheid. Meer informatie over privacy en veiligheid vindt u op de website van BeterDichtbij.

Beeldbellen BeterDichtbij

Contact met MUMC+

Heeft u hulp nodig of heeft u een vraag? Onze medewerkers van het Zorginnovatieloket helpen u graag  met alle vragen over beeldbellen en andere digitale zorgtoepassingen. 

  • Bezoek onze balie bij Patiëntenservice in de serrehal (geopend op maandag, dinsdag en donderdag)
  • Telefonisch op werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur: 043-3871999.
  • E-mail: Zorginnovatieloket@mumc.nl

Heeft u vragen over de app?

Heeft u vragen over de BeterDichtbij app, bijvoorbeeld over hoe het werkt? Bekijk de website van BeterDichtbij voor veel gestelde vragen.

Lukt het beeldbellen niet? We zoeken de oplossing met u, lees hier verder.

Toestemming gebruik mailadres

Mogen wij uw mailadres niet (meer) gebruiken voor post namens het MUMC+?  Geef dit dan door aan Patiëntenregistratie via pr@mumc.nl.

Bent u niet op het afgesproken tijdstip bereikbaar via BeterDichtbij, dan neemt onze zorgverlener telefonisch contact met u op.

Laatst bijgewerkt op 17 mei 2023. Bekijk de meest actuele versie van deze folder op: info.mumc.nl/pub-1822