MUC+

Folder

Voedingssupplementen

Calcium en vitamine D

Gezonde en sterke botten zijn belangrijk. Daarom is het belangrijk dat er genoeg calcium in uw voeding zit. Ook vitamine D is belangrijk voor gezonde en sterke botten.

Zit er niet genoeg calcium in uw voeding? En is uw vitamine D te laag? Dan moet u deze extra slikken. Daarvoor geeft uw arts u soms een recept voor voedingssupplementen met calcium en vitamine D.

Voedingssupplementen met calcium en vitamine D betaalt u zelf. Want sinds januari 2023 vergoeden zorgverzekeraars deze voedingssupplementen niet meer. U koopt deze voedingssupplementen bij een apotheek, drogist of reformwinkel.

In deze folder leest u meer over voedingssupplementen.

Wat zijn voedingssupplementen?

Voedingssupplementen vullen uw dagelijkse voeding aan. Calcium en vitamine D zitten vaak samen in 1 pil. Genoeg calcium en vitamine D zorgen samen voor gezonde en sterke botten.

Calcium

Calcium

Voor sterke en gezonde botten heeft u elke dag 1000 tot 1200 milligram calcium nodig.

Calcium zit in uw voeding. Eet of drinkt u gemiddeld 3 tot 4 zuivelproducten per dag? Dan krijgt u genoeg calcium binnen. Zuivelproducten zijn producten gemaakt van melk, zoals yoghurt, toetjes, kaas en boter.

Krijgt u niet genoeg calcium binnen via uw voeding? Dan is het belangrijk dat u een voedingssupplement met calcium slikt.

Hoeveel calcium moet u slikken? Het advies is:

  • 1000 milligram per dag als u 0 tot 1 zuivelproducten per dag gebruikt
  • 500 milligram per dag als u 2 tot 3 zuivelproducten per dag gebruikt
  • geen extra calcium als u 4 of meer zuivelproducten per dag gebruikt

Slikt u calcium? En gebruikt u na een tijdje meer zuivelproducten? Dan slikt u ook een voedingssupplement met minder calcium. Want te veel calcium heeft soms ook nadelen. Bespreek dit altijd met uw behandelend arts of huisarts.

Vitamine

Vitamine D

U heeft vitamine D nodig om calcium op te nemen. Door zonlicht op uw huid maakt uw lichaam vitamine D. Dit doet uw lichaam ook op een bewolkte dag.

In Nederland komt een tekort aan vitamine D erg vaak voor. Wij adviseren u niet om langer of vaker in de zon te komen. Want te veel zon heeft soms schadelijke gevolgen.

Wij adviseren u wel een voedingssupplement met vitamine D te slikken. Meestal is 800 IE of 20 microgram vitamine D per dag genoeg. 20 microgram is hetzelfde als 20 µg.

Mogelijke bijwerkingen

Er is een kleine kans dat u klachten krijgt. Zoals een opgeblazen gevoel, winderigheid, verstopping van de darmen, diarree, buikpijn of misselijkheid.

In zeer zeldzame gevallen reageren mensen allergisch. Zij krijgen klachten als rode huid, vlekken, bulten, jeuk of netelroos.

Calcium controlelijst

Calcium controlelijst
Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid: 51-70 jaar: 1100 milligram, 70+ jaar: 1200 milligram

Contact

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Of heeft u last van bijwerkingen? Neem dan contact op met:

Brugpoli 043-387 56 69

Polikliniek Interne geneeskunde 043-387 5100

Websites

Laatst bijgewerkt op 4 juli 2023. Bekijk de meest actuele versie van deze folder op: info.mumc.nl/pub-911