Binnenkort heeft u een afspraak bij een polikliniek van het Maastricht UMC+.
In deze informatie leest u hoe u zich kunt voorbereiding op het gesprek met de zorgverlener.
Bereid uw bezoek aan het ziekenhuis goed voor
- Wat is de reden van uw bezoek?
- Welke informatie is nodig om een goede diagnose te stellen?
- Welke vragen wilt u stellen?
- Welke medicatie gebruikt u en waarvoor bent u allergisch?
- Vraag iemand om mee te gaan. Twee horen en onthouden meer dan één.
- Geef wijzigingen in uw persoonlijke gegevens door zoals adres, huisarts, verzekering enzovoort.

Geef uw zorgverlener alle informatie over uw gezondheid
Het is belangrijk dat u de zorgverlener al uw gezondheidsklachten vertelt. Om te komen tot een juiste diagnose en behandeling heeft de zorgverlener deze informatie nodig.
Vertel welke klachten u heeft, wanneer ze voorkomen en hoe lang u er last van heeft.

Vraag uitleg als u iets niet begrijpt
De zorgverlener geeft veel informatie bijvoorbeeld over wat u mankeert, de onderzoeken die nodig zijn, de behandeling, mogelijke risico’s en uw eigen bijdrage aan een goed resultaat.
Het is belangrijk dat u de informatie goed begrijpt, zodat aan het eind van uw bezoek duidelijk is wat u te wachten staat en wat van u wordt verwacht.

Vraag bedenktijd bij moeilijke beslissingen
U bent uiteindelijk degene die beslist of de voorgestelde behandeling of het onderzoek wordt ingezet en geeft hiervoor toestemming.
Wilt u hierover eerst nadenken en nog niet meteen beslissen?
Vraag uw zorgverlener dan bedenktijd en spreek samen af hoe en wanneer u uw beslissing laat weten.

Volg instructies en adviezen goed op
Houd u aan de afspraken die u met de zorgverlener maakt over uw behandeling. Vraag wat u wel of niet mag doen.
Krijgt u voor uw gevoel tegenstrijdige adviezen of informatie laat dit uw zorgverlener weten.

Bedenk of alles duidelijk is
Ga voordat u de spreekkamer verlaat na of alles duidelijk is.
- Wanneer is de volgende afspraak of het vervolgonderzoek gepland?
- Wat moet ik doen ter voorbereiding op de operatie of behandeling?
- Op welke locatie moet ik mij de volgende keer melden? Zorg dat u weet wanneer en bij wie u terecht kunt met vragen en problemen.

Gaat er iets fout?
Wij willen het graag van u horen als u denkt dat er iets fout is gegaan. Bespreek dit dan met de zorgverlener en vraag:
- Wat is er gebeurd?
- Hoe kon het gebeuren?
- Wat zijn de gevolgen, nu en in de toekomst?
- Wat wordt er aan gedaan?
Vragen en notities
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Contact
Heeft u na het lezen van deze in formatie, neem dan contact op met de afdeling waar uw opgenomen was of de afdeling waar u behandeld bent.